Spaní na nevhodné matraci může zhoršit a nebo dokonce i způsobit problémy s bolestí zad. Oproti tomu, kvalitní ergonomická matrace napomáhá tělu udržovat ideální polohu, uvolňovat svaly a všeobecně dosáhnout zdravý a osvěžující spánek. Bohužel, matrace, která je perfektní pro každého z nás, neexistuje. Je tedy důležité zvolit matraci, která bude vyhovovat právě vám a vašim spacím návykům a preferencím.

Podle Jeffrey N. Katze, profesora medicíny a ortopedické chirurgie na Harvardské univerzitě a jednoho z předních světových odborníků na problematiku bolesti zad, používání vhodné matrace může problémům se zády citelně ulevit.

"Dle zjištění studie provedené na skupině 313 pacientů trpících bolestmi zad v oblasti bederní páteře, ti, kteří používali matraci se střední tvrdostí vykazovali menší bolesti a pohybové omezení než pacienti používající tvrdou matraci."

Tato zjištění byla potvrzena řadou dalších odborníků a jsou v kontrastu s historicky zažitým stereotypem, že při bolesti zad je nejvhodnější používat tvrdou matraci. Dnes je na trhu řada matrací, které vám při bolestech zad mohou pomoci. Pokusíme se vám výběr trochu usnadnit.

Jak by měla být matrace při bolestech zad tvrdá?

  • Pokud spíte na zádech, matrace musí mít dostatečnou tvrdost, aby dokázala poskytnout ideální anatomickou oporu tělu a zároveň dostatečně měkká na to, aby tělo mohla konturovat a ulevovat jeho tlakovým bodům. Příliš tvrdá matrace bude na záda vyvíjet nežádoucí tlak, příliš měkká mu naopak neposkytne dostatečnou podporu. Nejvhodnější by měly být matrace se středním stupněm tvrdosti, tedy 4 - 5 ze 7.
  • Jestliže jste zvyklí spát na boku, můžete zvážit použití mírně měkčí matrace. Ta vám zajistí, že budete mít dostatečné pohodlí v oblasti ramenou a boků a rovněž poskytne kvalitní podporu tělu. V tomto případě doporučujeme vybrat tvrdost 3 - 4 ze 7.
  • Spíte na břichu? Potom je pro vás vhodná středně tvrdá až mírně tvrdší matrace, do které se nebudete přehnaně "ponořovat". Nejlépe tedy vybírejte matraci se stupněm tvrdosti 4 - 6.

Jaký typ matrace je při bolestech zad nejvhodnější?

Vzhledem k tomu, že většina lidí nespí pouze v jedné poloze, ale kombinuje je, je důležité, aby matrace dobře izolovala pohyb a vhodně reagovala na změny tlaku a rozložení váhy. Nejlepšími materiály matrací vhodných při bolestech zad jsou proto latex a paměťová pěna, které mají řadu společných vlastností i několik specifik.

Základní charakteristiky latexové matrace

  • nabízí příjemnou měkkost povrchu
  • velmi dobře konturuje tělo a tvoří kolem něj "kolébku"
  • pružnější než paměťová pěna
  • má dokonalou podpůrnou schopnost
  • povrch působí pevnějším dojmem než paměťová pěna nevytváří pocit "ponoření", typický pro paměťovou pěnu
  • má rychlejší odezvu než paměťová pěna, takže po deformaci rychleji nabývá původní tvar a reaguje na změny polohy
  • výborně ulevuje tlakovým bodům
  • je výborně prodyšný a má příjemný chladivý efekt
  • je extrémně pohodlná

Základní charakteristiky matrace z paměťové pěny

  • nabízí příjemnou měkkost povrchu
  • výborně konturuje tělo a tvoří kolem něj "kolébku"
  • má nízkou pružnost takže vytváří specifický pocit, rozdílný od klasické matrace
  • má dokonalou podpůrnou schopnost
  • vlivem tepla a tlaku se přizpůsobuje křivkám těla a vytváří pocit "ponoření"
  • má pomalejší odezvu než latex, takže po deformaci pomaleji nabývá původní tvar
  • výborně ulevuje tlakovým bodům
  • je méně prodyšná než latex a méně chladí
  • je extrémně pohodlná

Shrnutí

Latex i paměťová pěna jsou špičkové materiály pro výrobu matrací, s vynikajícími zdravotními účinky. Často jsou kombinovány s vrstvami jiných, zpravidla přírodních materiálů, čímž se dosahuje ještě dalších, specifických vlastností dané matrace. Pokud máte bolesti zad, rozhodně doporučujeme vybrat matraci z (alespoň) jednoho z těchto dvou materiálů. Přihlédněte rovněž k poloze, ve které nejraději spíte a vybírejte vhodnou tvrdost matrace - ve většině případů hledáte matraci se střední tvrdostí.

Naši kompletní nabídku matrací vhodných při bolení zad naleznete zde: "Matrace pro bolavá záda"

Na závěr upozorňujeme, že v žádném případě nenahrazujeme konkrétní doporučení lékařů. Problémy se zády jsou vždy vysoce nepříjemné a mohou být velmi individuální. Proto uvádíme základní a všeobecné rady a doporučení. V každém případě se ovšem v první řadě řiďte pokyny a doporučeními svého ortopeda.

Položka byla přidána k oblíbeným.

Používáním těchto webových stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies. Použití cookies můžete omezit nebo zablokovat v nastavení svého webového prohlížeče. Více informací naleznete zde: "Zásady používání souborů cookie"